You are currently viewing En natt på The Norrmans Castle

En natt på The Norrmans Castle

För ungefär 2 år sen hittade jag The Norrmans på Instagram som då hade ett konto att följa, nu har de 3 olika. Jag blev helt såld på deras stil i inredning och lät mig tacksamt förföras av allt det vackra de skapar och visar upp.

Det är färg i alla dess former, udda saker som mixas, gammalt som nytt, detaljrikt, böljande mjukt, kraftfullt, enkelt, pampigt burleskt, rått naturligt, vackert i det stora som lilla, magiskt, fantasifullt och busigt lekande med glimten i ögat som gjort att jag njutit av att följa deras konto ända sedan dess.

Jag älskar att bli inspirerad, att nyfiket utforska min omvärld och trigga igång min kreativitet. Precis det som livet går ut på tänker jag. Att på ett nyfiket lekfullt sätt utforska och leva livet med alla dess färger, former och skönhet där också det som fått sig en törn i livet har sin plats med all sin skönhet.

Därför har jag haft en önskan att besöka någon av The Norrmans boutique hotell som de skapat just för att själv få uppleva deras destinationer på plats. Jag satte såklart upp det på min ÖnskeDrömLista där alla mina önskningar och drömmar hamnar med texten Bo en natt på något av The Norrmans ställen. Där ligger mina önskningar & drömmar i väntan på att rätt tillfälle kommer för mig att kunna förverkliga dem.

Nu kom tillfället jag väntat på och jag förverkligade min önskan med att bo en natt på ett av deras ställen. Det blev en natt på The Norrmans Castle. Slottet de har designat om till att bli The Norrmans Castle heter Häckeberga slott, det ligger vackert beläget på en udde vid sjön Häckeberga strax utanför Lund mitt på den skånska landsbygden.

Vägarna till The Norrmans Castle var vemodigt vackra denna fredagseftermiddag i december så som det kan vara när det är kallt men inte frost på marken med en dimma som lurar bakom hörnet.

Jag svängde in på den långa grusvägen som ledde rakt upp till slottet för att hämta min nyckel i receptionen innan jag körde ner och parkerade bilen utanför paviljongen där jag skulle bo en natt. Jag var ute i elfte timmen så bara glad att det fanns ett rum över som var himla mysigt och lagom stort för mig. Nu skulle jag ju inte heller hänga på rummet hela kvällen utan utforska varje del av slottet så det passade mig alldeles perfekt. Rum nr 31 blev mitt.

Ombytt och redo för att utforska slottet gick jag den korta vägen från paviljongen till slottets entré. Marschaller längs vägen lyste upp mina steg och stora granar vid slottets entré skapade en mysig julkänsla. Jag såg ut över sjön där mörkret började sänka sig som det gör runt fyra snåret i december innan jag steg in i The Norrmans magiska värld. För det är den, magiskt vacker och verkligen en upplevelse utöver det vanliga!

När jag stigit in på slottet välkomnades jag av personalen som tog mig vidare in till en av alla de lounger som finns där det erbjöds ett glas varm glühwien. Det var himla svårt faktiskt att välja var jag skulle slå mig ner för jag hade en god lust att provsitta alla sofforna och fåtöljer för att finna just den där goaste, ni vet. Valet föll trots denna känsla rätt snabbt på en fåtölj i ena hörnet med en stor vacker krans gjord av gran med vackra ljus i på bordet framför mig.

Här blev jag sittande länge, det var mysigt och lugnt att bara sitta ner ett tag. Det var ju detta allt handlade om för mig. Att bara vara. Låta mig bli inspirerad. Att nyfiket utforska alla vinklar och vrår. Att känna kreativitet sprudla upp inombords. Skriva ner alla tankar och idéer som kommer för att ha alla de andra dagarna när inspirationen tryter, du vet när hela världen känns för trist, grå och tråkig.

För att göra min reflektion över året som gått inför att starta ett nytt kapitel 2024 där alla sidorna nu är sådär härligt tomma. Jag ser fram emot att fylla mina dagar med möjligheter, människor och event som kommer min väg fram genom i livet. Låta mig berikas av och förhoppnings kunna bidra till min omvärld på ett bra sätt.

Efter suttit ett bra tag i fåtöljen och bara njutit gick jag en kort sväng upp till andra våningen innan det var dags för mig att äta en 3- rätters meny med vinpaket i restaurangen på nedervåningen.

Wow! The Norrmans skapar verkligen magiska rum att vara i och utforska där nyfikenheten väcks till liv och du vill bara ha mer. För vad finns mer där bakom hörnet att upptäcka och förföras av?

Här följer ett fotopotpurri på några rum och korridorer på övervåningen så ni får känslan av slottet med dess magiska stämning.

Oj vad tiden gick fort, nu var det hög tid att gå till nedervåningen igen där middagen väntade på mig i restaurangen. Jag fick ett väl placerat bord i den vackert inredda restaurangen med utsikt över gårdsplanen. Tack!

Så var det dags att starta min 3 rätters meny med väl valda viner till.

Först ut var förrätten
En klassisk matjessillsbädd – utan sill för min del när jag inte är så vuxen ännu;) Jag fick mer av de olika tillbehören potatis, morötter och palsternacka istället för själva sillen. Vid sidan om serverades ett surdegsbröd på miso som var kul i sin form med smör till. Så gott!

Med vinet
Arinto Dos Açores Sur Lie, 2020 från Azorerna. Vinet var perfekt till förrätten med sin blandning av olika smaker där vinet varken tog överhand eller var för svagt i sin karaktär. Finns på Systembolaget, nr 50289, via Handpicked Wines Sweden AB

Därefter kom huvudrätten
Hjortfilé serverat med potatismos och en kompott gjord på rödbetor, blåbär och tärnat bacon. På toppen av kompotten låg det en bit rödkål som liksom såsen smaksatts med pepparkakskryddor. Detta var en rätt som föll mig mycket väl i smaken – en rätt för de kallare dagarna under vintern.

Med vinet
Saint- Joseph 2021 av Domaine Monier Perreol . Ett fylligt vin som klarade av att bära upp middagens alla tunga kryddiga smaker – perfekt balanserat och smakrikt i sig själv.

Sist ut kom efterrätten
En smakrik körsbärskompott med kolasås och smulad kardemummakaka som toppats med saffransglass. Som extra allt fick jag också en ischoklad på skånsk choklad från Österlenchoklad , så himla god!

Med vinet
Lang Chardonnay Beerenauslese Ried Neufeld 1. Ett sött gott dessertvin som passar väl till denna smakrika efterrättsbomb. Vinet kan till och med klara sig själv till kaffet utan en efterrätt till. Mer om Langs viner hittar du här

Jag tog med kaffet, resten av dessertvinet och chokladen först ut till en av loungerna på nedervåningen innan jag gick vidare till övervåningen för att hitta en alldeles knallröd soffa att jäsa i efter maten. Känslan på slottet är gemytligt vackert där tanken är att man ska kunna umgås och hänga så det kändes att det var mer än ok att jäsa ut sig en aning i en go soffa istället för att sitta rakt upp och ner i restaurangen. Och ville jag ha mer i glaset eller något mer gott till fanns det en väl fylld bar på övervåningen, bara att beställa.

Jag blev sittande här länge och passade också på att prata en stund med min väninna i Holland, det blev en mysig avslutning på middagen. Innan jag gick ner till paviljongen för att dra mig tillbaka på mitt rum gick jag en extra upptäcktsfärd till de delar av slottet som jag var fortfarande var nyfiken på, de som jag inte hann med innan middagen.

Det kompakta mörkret som rådde utanför fönstren tillsammans med en cool ljussättning inomhus gjorde det extra spännande att gå där ensam för att utforska de stora salarna som flera var konferensrum medan de flesta av hotellgästerna fortfarande satt i restaurangen på nedervåningen. Mätt och belåten efter middagen fylld av inspiration från mina upptäcktsfärder runt om på slottet hämtade jag min jacka i garderoben för att gå till mitt rum.

Ute på gårdsplanen framför slottet lyste marschallerna upp min väg ner till paviljongen där mitt lilla mysiga rum med en himla skön säng väntade på mig.

Nästa dag vaknade jag utvilad vid halv nio snåret. Jag plockade ihop mig och lastade in mina saker i bilen innan jag gick över till slottet där min frukost väntade på mig i restaurangen fram till klockan tio. På frukosten fick man själv välja var man ville sitta så jag valde att sätta mig i det runda rummet i ena flygen av slottet med utsikt över sjön.

Kaffe och té fanns att hämta själv medan allt annat som ingick i frukosten serverades efter du valt vad du ville ha från en frukostmeny, en eller två rätter i taget. Jag valde flera olika rätter såklart efter varandra nyfiken som jag är. Jag fann detta koncept vara både smart och kul. Smart för det minimerar svinn. Kul för jag är barnsligt förtjust i menyer, jag älskar att kunna välja bland allt det goda som någon annan skapat just för mig att kunna njuta av. En lyxig känsla.

Efter frukosten var det så dags för mig att lämna Skåne för denna gång där ett luciafirande i Trelleborg hos en vän tidigare i veckan också öppnade dörren för möjligheten till att Bo en natt på The Norrmans Castle som blev önskan nr 41 att pricka av på min ÖnskeDrömLista för 2023.

Snart nytt år och dags för ett nytt nyårslöfte till mig själv (läs mer om det här!). Härligt, eller hur!