You are currently viewing Att köra Porsche på Storbana

Att köra Porsche på Storbana

För mig har det aldrig handlat om att köra så fort som möjligt, att pusha mig och gå utanför mina egna gränser. Istället handlar det om att köra en lyxig bil som Porsche är på en bana där jag kan få testa bilen på bästa sätt utan fartrestriktioner i en trygg bra miljö. Få känna hur det känns att köra en bil som är så mycket bil när man trampar plattan i botten. Att kunna njuta av varje sekund när jag sitter bakom ratten. Och le sådär obeskrivligt stort inombords som man bara gör när man äntligen kan genomföra det man drömt om länge.

På min Önskedrömlista har det stått ’Att köra Porsche på storbana’. Nu har jag kunnat checka av denna punkt på min lista och det är ju helt underbart, eller hur!

Allt började med en härlig känsla som triggar drömmar

Min fascination till Porsche hänger nog ihop med att jag som 9 – 10 åring fick åka med en sväng i en 911 tillsammans med sonen till en av mina föräldrars bekanta i Halmstad. Deras son importerade begagnade Porschar från Tyskland till Sverige för att sälja vidare i Stockholm på 80-talet. Så ända sedan dess har jag haft ett gott öga till just Porsche.

Jag har inte ännu haft möjligheten till att kunna köpa mig min alldeles egna Porsche men vem vet? Plötsligt kanske det händer att min alldeles egna 718 Cayman står där på parkeringen. Det istället för min nuvarande bil, en röd Aygo, som är som en busshållplats på hjul att köra runt i. Aygo håller dig torr, lätt parkera och transporterar dig dit du ska men kul att köra är den då verkligen inte.

Var kan man köra Porsche på storbana utan egen bil?

Plan A var först att se om jag kunde köra på Nürburgring när jag var där på min motorcykelsemester i juni 2022, för visst hade det varit häftigt! Insåg dock rätt snabbt att detta inte bara var att fixa sådär. Det krävde både mer planering tidsmässigt och en rätt så mycket större semesterkassa än den jag hade där och då med mig så det blev inget med det.

Och tur var det!
För nu under våren 2024 hittade jag precis det som jag letat efter på Gelleråsens Arena utanför Karlskoga bara ca 28 mil från Göteborg. Jag är så glad att jag körde på Gelleråsen Arena istället. Jag fick en perfekt dag i ett proffs sällskap, Richard Göransson, som höll i hela upplevelsen. Om det ska jag berätta mer om nu men först några praktiska tips

  • Från Göteborg tog det ca 3,5 h till hotellet via motorvägen inklusive 1 stopp för käk.
  • Jag bodde på ett bra prisvärt golfhotell, Lannalodge i närheten av Karlskoga ca 30 min med bil till Gelleråsen Arena i morgontrafik dagen därpå.
  • Det är bättre med bekväma kläder så man kan koncentrera sig 100 % på körupplevelsen istället för att tänka på sin klädsel. Så med ett par goa brallor och en långarmad tröja som rekommenderas så klarar du dig bra under körningen. Ta med dig en extra jacka när du kört klart om det är busväder och kyligt.
  • Har du en egen hjälm, ta med den. Annars får du låna hjälm, balaklava, handskar med bra grepp och ett par sköna bra skor på plats. Jag lånade rubbet på plats.
  • Tänk att detta är din dag och upplevelse på banan, ha kul och njut av dagen!

Sportscar Track Experience på Gelleråsens Arena

Väl framme visade det sig att vi var bara 2 förare som skulle köra denna extra insatta dag mitt i veckan. När man släpper sina Sportcar track experience dagar så häng på låset för det är bara 8 platser vid varje tillfälle. Den dag jag först kikat på var fulltecknad sedan länge. Jag vart glad att det fanns plats kvar till 5 juni när jag bokade och att jag fick ledigt från jobbet. Det är rätt unikt nämligen att kunna köra på storbana utan att ta med sig sin egen sportbil. Helt ok för mig även om självrisken är svidande hög om något skulle hända…

Min känsla inför dagen var en blandning av pirrig förväntan tillsammans med en stor portion nyfikenhet på både bilar och bana. Vi skulle få köra 5 varv i varje bil plus 5 varv spårvalsträning innan dess i någon av bilarna. Alltså totalt 20 varv.

  • 2 olika Porsche Cayman GTS 4.0 – 400hk, en gul och en blå
  • Renault Megane RS Trophy – 300hk

Läs mer om bilarna här.

Information inför att köra på banan

Allra först fick vi hjälp att välja ut hjälm, handskar och skor så var det klart. Därefter fick vi en presentation av Gelleråsens Arena och hur dagen var upplagd av Richard Göransson, Sveriges främsta racingproffs genom tiderna och numera också ägare av Gelleråsens Arena. Efter det hade vi en genomgång om regler för vad som gäller på banan generellt innan vi gick in på det som rör dig mer som förare

  • Hur du ska sitta i stolen och hur bältet ska sitta
  • Hur du har dina händer på ratten (kl. 9 och kl. 3)
  • Hur du kan välja att köra med automatläget eller med paddlar
  • Vad att tänka på vid våt bana kontra torr (vi hade hällregn bitvis denna dag)
  • Spårval in och ut ur kurvor
  • Bromsteknik in i kurvor via skyltar ute på banan som visar 150m, 100m och 50 m kvar innan kurvan kommer, var ska du bromsa?  Vilken hastigheter klarar du av?
  • Vad gäller för de koner man ställt ut längs med banan? De som är din hjälp för att kunna ta ut rätt svängpunkt/ apex i kurvan och kunna ta sikte inför nästa
  • Regler för ev. omkörning
  • Regler för när och hur att köra under sista varvet innan in i depån för byte av bil
  • Att vi skulle låta bilar stå på under bytet av bil i parkeringsläge

Sedan var det dags att gå ut till bilarna. Vi fick hjälp av Richard att ställa in sittställning och annan utrustning i bilarna plus få USB minnet på plats. Vi fick vår körning inspelad som ett härligt minne från denna dag att ta med hem från bägge Porscharna.

Dags att köra 5 varv spårvalsträning

Jag fick starta i den gula Porsche Cayman GTS 4.0 – 400hk som var en mer sportig variant i stolarna med bredare däck. Det var pirrigt att ge sig ut första varvet när jag inte visste hur den var när man gav gas och broms. Det visade sig vara en helt otroligt skön bil att köra som satt som en snigel på vägen, den kändes helt trygg att köra. Nu startade jag väldigt lugnt och fortsatte också att ta det lugnt. Mitt mål med denna dag var som sagt att köra Porsche på bana. Så att bara vara där och köra denna fantastiska bil gjorde mig så lycklig.

Jag upplevde Gelleråsen som en välkomponerat tekniskt klurig bana som svängde både höger och vänster i kurvorna med en bred variation. Det gjorde den väldigt kul att köra och hamnade på min topplista av storbanor att köra på tillsammans med Kinnekulle ring. Trots att jag verkligen inte körde för kung och fosterland tycker jag att jag ändå lyckades rätt bra i ett hyfsat tempo. Det gick bättre och bättre för varje varv där farten ökades upp i takt med att jag kände mig mer hemma på banan. Och med bilen.

Jag kände igen mycket från mina motorcykelkörningar på Kinnekulle ring och Falkenbergs motorbana i SMC’s regi där bägge banorna är storbanor. Speciellt hur att ta mig in i kurvorna med rätt fart för att gasa mig ur dem när jag passerat apex. Hur att kunna hålla den långa kurvan i slutet av banan ut mot den långa raksträckan med rätt gaspådrag. Raksträckan där det var plattan i botten som gällde till nästa skarpa högerkurva kom.

Första 5 varven i den gula Porsche Cayman GTS 4.0 – 400hk

Efter kört mina 5 varv som spårvalsträning fortsatte jag 5 till i samma bil vilket var perfekt för att våga öka farten och få precis rätt känsla för banan och bilen innan det var dags att byta bil till Renault Megane RS Trophy – 300hk.

Asså vilken bil, så skön att köra. I min värld blev jag både snabbare och mer trygg i att köra för varje varv jag tog. Jag vågade stretcha min bromspunkt och komma in i högre fart i kurvan för att kunna gasa mig ut med mer gas för varje varv som togs.

Jag vet inte vad det är för jag älskar verkligen högre farter men har samtidigt för stor respekt för att köra fort på samma gång, en udda känsla men den är som den är. Samma sak med motorcykeln. Hur som helst blir jag lycklig inombords, det är det viktigaste för mig.

5 varv i Renault Megane RS Trophy – 300hk

Så var det dags för mig att testaRenault Megane RS Trophy – 300hk i 5 varv. Det blev verkligen en annorlunda upplevelse där jag bromsade mig själv för det kändes inte alls som den ville ligga som ett strykjärn på vägen. Den var en stor skillnad på att köra den framhjulsdrivna Renaulten mot Porschen som var bakhjulsdriven. Richard hade sagt innan vi gick ut till bilarna att denna bil är den som är mest lik en ’vanlig bil’ och det kan jag hålla med om även om jag aldrig skulle ens komma på tanken att köra såhär ute i trafiken.

Det var till att tänka om i körningen, att ha en helt annan ingång och utgång i sättet att ta kurvorna på som inte alls kändes lika stabilt som Porschen hade gjort några varv tidigare.

Väl inne i depån efter mina varv var körda tog vi oss en kortare paus. Det var bra med en paus nu för satan i gatan vad man koncentrerar sig på banan utan att man tänker på det. Det märks först man kommer in och sätter sig ner i race loungen intill banan. Då kommer det över en och eftersom denna bil inte var min cup of tea så såg jag mycket fram emot att testa nästa Porsche. Den blåa som visade sig ha ett helt annat stuk än den gula jag kört tidigare även om det var samma modell i grund och botten. Intressant.

Sista 5 varven i den blåa Porsche Cayman GTS 4.0 – 400hk

Det var med stor nyfikenhet jag satte mig i denna bil, det kändes så rätt från första stund. Smalare däck, andra stolar och också säkert andra körinställningar som gjorde körupplevelsen helt ny fast det är som sagt samma modell av Porsche som den gula jag kört först.

Körglädjen var tillbaka och självförtroendet kom snabbt när det kändes bra att köra en bil som verkligen ligger kvar på vägbanan trots hällregn. Och att jag vågade gasa på mer nu när jag blivit mer varm i kläderna.

Bilen var kul och härlig att köra så jag vart supernöjd att avsluta mina varv i denna bil som ett bra minne att ta med mig till nästa gång jag kör en porsche själv på bana. Ja, jag har funderingar på att göra detta igen för det var så kul. Helt klart värt varenda krona!

Jösses, Richard Göransson kan verkligen köra bil!

Min upplevelse att köra Porsche på storbana var slut med dessa sista varv. Det var nu dags att åka med som passagerare till ett proffs som Richard under ett varv eller två som en perfekt avslutning på en kanonbra dag.

Jag sätter mig tillrätta i den gula Porsche Cayman GTS 4.0 – 400hk bredvid Richard och känner instinktivt att nu blir det åka av. Richard visar och pratar oss igenom banan i starten som numera också har en gokartbana mitt i banan. Efter detta drar han på och tar oss igenom banan i en fart som jag inte trodde det gick att köra i. Satan i gatan vad kul!

Kurvorna kommer fort emot mig och jag är glad att bromsarna tar bra medan Richard styr bilen med en självklarhet som du bara får efter många år bakom ratten. I nästa sekund gasar han sig ur kurvan för att strax efter ta sig mot nästa kurva i ett rasande tempo. Allt detta medan du tryggt sitter jämte, försöker parera bilens framfart och svara Richard så gott det går. Det känns i kroppen när bilen accelerera, bromsar och när vi touchar curbsen i kurvorna. Att han kan prata och köra såhär samtidigt är faen inte illa;)

Ni som känner mig vet ju att jag är extremt pratglad av mig. Jag kan nu meddela att sätt mig i en bil med en racerförare av Richard kaliber på en storbana och kör så det ryker så är till och med jag mer tystlåten av mig;).

Bekant till den andra föraren var sjyst nog att filma mig när jag åkte med Richard så jag har fått mina varv på film. Tack för det och för trevligt sällskap under denna dag.

Mitt svar på frågan om jag överlevt när vi kom tillbaka till depån var
 – Jajemensan, så kul detta var!

Eftersnack och nedvarvning av förare

Vi samlades vid den gula Porsche Cayman GTS 4.0 – 400hk och tog ett par foton tillsammans. Jag fick också hjälp med att ta foton på mig i bägge Porscharna. Jag hade ju liksom inte någon med mig som kunde ta foton medan jag körde mina varv på banan så glad att jag fick hjälp med det innan vi gick in till race loungen för ett avslutande snack.

Lunchdags innan hemfärd

Efter vi snackat om dagens körning och upplevelser på banan var det dags för lunch i restaurangen på Gelleråsens Arena. Där serverades det en stor god lunchbuffé som ingår i priset för denna dag på banan. Perfekt innan man sätter sig i sin egen bil och kör hemåt igen.

Summa kardemumma, jag kan varmt rekommendera dig att ta en Sportscar Track Experience eller någon av alla de andra körupplevelserna man har att erbjuda på Gelleråsens Arena.

Just Do It! Du kommer inte ångra dig!